Wat is de beste matras voor een rugslaper?

Een goede nachtrust is waar we allemaal naar op zoek zijn en een goede matras is daarbij essentieel. Maar dan moet de matras wel optimaal geschikt zijn voor onze slaapgewoonten en slaaphouding.

Ben je een rugslaper en zoek je een passend matras?

In dit artikel leggen we je haarfijn uit waar je op moet letten bij de aanschaf van een rugslaper-matras.

Heb je geen zin om dit hele artikel te lezen en wil je gewoon weten welke matras volgens onze slaapexperts de beste matras voor rugslapers is?

Wij raden voor rugslapers de Emma Hybrid Matras aan:

  • Winnaar Consumentenbod Matrassentest 2022
  • Geschikt voor alle lichaamstypen
  • ConstantCOOL – nieuwe natuurlijke koelingstechnologie
  • Optimale luchcirculatie door combinatie schuim en pocketveren
  • 100 nachten proefslapen
  • Gratis verzending & retour
Emma Hybrid matras voor rugslapers

Bekijk Emma Hybrid Matras → 

Positionering bij matras voor rugslaper

Voor rugslapers is het belangrijk dat een matras bijdraagt aan de beste lichaamspositionering voor rugslapers:

  • Je rug moet recht liggen, dus zo horizontaal mogelijk
  • Je schouders en billen moeten kunnen wegzakken in de matras
  • De onderrug moet daarentegen voldoende steun hebben, dus iets hoger liggen

Waaraan moet een matras voor een rugslaper voldoen?

  1. De matras moet zijn voorzien van comfortzones
  2. De comfortzones moeten zijn afgestemd op rugslapers, dus bij schouders en heupen
  3. De nek en de voeten hebben minder steun nodig om recht liggen te bevorderen

Om de bovenstaande punten nog iets verder toe te lichten:

Comfortzones

In een matras zijn speciale zones aangebracht die afgestemd zijn op de vorm van je lichaam. Door het gebruik van diverse soorten materiaal of schuim, heeft een matras dus niet over de hele oppervlakte dezelfde veerkracht. 

Schouders en heupen

De zones voor een rugslaper moeten vooral gericht zijn op de schouders en heupen. Die moeten iets dieper in de matras liggen dan je rug.

Nek en voeten hoger

Om een zo recht mogelijke rugligging te krijgen, zullen je nek en voeten een klein beetje hoger moeten liggen. Aan het voeteneinde en bij je nek heb je minder zachtheid nodig. 

Welk type matras is geschikt voor een rugslaper?

Er zijn diverse soorten matrassen waaruit je kunt kiezen. Het materiaal van een matras bepaalt het comfort van een slapende persoon. Voor rugslapers zijn er twee type matrassen die goed scoren qua ondersteuning en comfort:

  • De matras met pocketvering
  • Een koudschuim-matras

Wat is het verschil tussen pocketvering en koudschuim?

Matras met pocketvering 

Dit matras is voorzien van een ondersteunende laag, binnenin de matras. Het zijn veren van staaldraad verpakt in een zakje van stof. De veren dragen je gewicht en worden afgedekt met een laag schuim. De zogenaamde comfortzones. Ideaal dus om deze zones precies af te stemmen op wat jij nodig hebt als rugslaper. 

Een koudschuim-matras 

Dit type matras veert goed. Het betekent dat het zich helemaal aanpast aan jouw lichaam. En dus ook aan jouw favoriete rugligging. Voldoende ondersteuning waar nodig, en zachtheid waar je het graag hebben wilt. En een extra voordeel van het koudschuim: het is erg comfortabel en niet gevoelig voor kuilvorming. 

Je ziet, beide matrassen zijn heel geschikt voor mensen die graag op hun rug slapen. Alleen een zacht of hard matras bestaat niet; door de huidige technologieën kun je tegenwoordig een nagenoeg op maat gemaakt matras kopen. Aangepast aan jouw anatomie, slaaphouding en gewicht. 

Zijn er ook matrassen die niet of minder geschikt zijn voor rugslapers?

Een matras wat duidelijk minder geschikt is voor rugslapers, is een matras van traagschuim. Dit materiaal is zo zacht dat je heel diep de matras inzakt. Je heupen en je achterste zakken te ver in het zachte schuim waardoor je rug niet meer recht ligt. 

Zeker voor rugslapers die wat zwaarder zijn is een traagschuim-matras niet altijd de beste keuze. Misschien acceptabel voor een nachtje logeren, maar niet om elke nacht op te liggen slapen. Zeker niet als je regelmatig rugklachten hebt, of last hebt van lage rugpijn.